یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک گفت: در قرارگاه فرهنگی شهرستان کهک تلاش می شود تا برنامه های مختلف تربیتی همواره بر سه ضلع خانه، مسجد و مدرسه استوار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محسن صبوری، در خطبه نماز جمعه و در ادامه مبحث فضائل اخلاقی به بررسی اهمیت و آثار بلندهمتی از منظر روایات معصومین (ع) پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در نظام تربیتی اسلام بر مسئله اراده و همت بسیار تاکید شده و این فضیلت اخلاقی زمینه توفیقات مادی و معنوی فراوان شمرده شده است؛ امام علی (ع) می فرمایند: «خَیرُ الهِمَمِ أعلاها»؛ بهترین همّت ها بلندترین آنهاست.

حجت الاسلام صبوری در ادامه به تبیین آثار بلندهمتی پرداخته و ارتقاء ارزش انسانی را اولین اثر این فضیلت اخلاقی برشمرد. امیرالمؤمنین (ع) در حدیث دیگری می فرمایند: «مَن شَرُفَت هِمَّتُهُ عَظُمَت قِیمَتُهُ»؛ هرکه همّتش والا باشد، ارزشش عظیم شود.

وی افزود: انسانی که دارای همت بلند باشد حتی در خدمت به دیگران نیز تلاش می کند که نهایت وسع خویش را به کار بگیرد.

حجت الاسلام صبوری ادامه داد: لذا در روایات معصومین (ع)، گشاده دستی و احسان نیز از برکات بلندهمتی شمرده شده است؛ امام علی (ع) می فرمایند: «مِن شَرَفِ الهِمَّةِ بَذلُ الإحسانِ»؛ احسان کردن، از والایی همّت است.

وی بیان داشت: اما مسئله دیگری که در روایات مورد اشاره قرار گرفته این است که مومن واقعی نهایت همت خود را صرف امر آخرت می کند نه دنیا و اساسا قرار گرفتن امور دنیوی در صدر همت انسان، موجب هلاکت و پشیمانی می شود.

حجت الاسلام صبوری گفت:امیرالمؤمنین (ع) در روایتی می فرمایند: «مَن کانَتِ الدُّنیا هَمَّهُ، طالَ یَومَ القِیامَةِ شَقاؤهُ و غَمُّهُ»؛ کسی که همّ و غمش دنیا باشد، در روز قیامت شقاوت و اندوهش به درازا کشد.

امام جمعه کهک در خطبه دوم نماز جمعه ضمن گرامی داشت هفته پیوند اولیا و مربیان خاطرنشان کرد: پیوند اولیا و مربیان که در واقع همان پیوند تربیتی و هدفمند میان خانه و مدرسه است، نیازمند وجود عنصر پیوند دهنده سومی است که این پیوند را در راستای تعالی مادی و معنوی دانش آموزان هدایت نماید که این عنصر و پایگاه مهم همان سنگر مستحکم مسجد است.

وی افزود: از این رو در قرارگاه فرهنگی شهرستان تلاش می شود تا برنامه های مختلف تربیتی همواره بر سه ضلع خانه، مسجد و مدرسه استوار باشد.

حجت الاسلام صبوری، ضمن تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه (س)، وجود مبارک این بانوی مکرمه را مایه برکات فراوان برای عموم شیعیان دانست.

وی افزود: تشکیل حوزه مبارکه علمیه و احیا و صدور علوم و معارف اهل بیت (ع) از شهرمقدس قم به سراسر جهان از برکات خاصه این وجود مقدس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha